Digitala trender 2016
07 Jan 2016

Digitala trender 2016

Vi står inför ett nytt år. Det är dags att sammanfatta vad det var som egentligen hände under det förra och fundera över vilka digitala trender vi ser för 2016. Vad tar vi med oss in i 2016 och vilka misstag lämnar vi bakom oss?

Vad har hänt i de vanligaste kanalerna för sociala medier under 2015:

  • Instagram började med annonser och det är för tidigt att dra några slutsatser av det ännu. Många företag kämpar sig fram med sin närvaro på Instagram, men det är en utmaning att hitta rätt ton och relevanta inlägg till en kräsen målgrupp som mest vill luta sig tillbaka och ha en trevlig stund.
  • Tröskeln för att börja använda Twitter är fortfarande hög, men användandet har ökat från 12 procent 2012 till 22 procent 2015. Twitter visade sina publicistiska ambitioner med att lansera Twitter Moments under året, och det är väl inte alltför vågat att tro att den kommer till Sverige i år. Vad tycker du förresten om Jack Dorseys ambition att skippa 140-teckensbegränsningen?
  • Facebook har blivit snålare med visningar för företag. Knappt tio procent av dina följare kommer att se dina inlägg, vilket innebär att vi måste annonsera för att nå våra egna följare. Läs mer här. Glöm inte att budgetera för annonseringen! Facebook Instant Articles lanserades också under 2015.
  • Youtube håller ställningarna som världsledande kanal för film och med tanke filmens framfart i marknadsföringen är det dags för många fler att fundera sin Youtube-strategi.
  • LinkedIn är fortfarande en stor kanal i antal användare, men endast två procent av användarna går in på LinkedIn dagligen. Att lägga mycket tid och energi på LinkedIn kan därför kännas som att elda för kråkorna.
  • Snapchat fick ett rejält genombrott som marknadsföringskanal för företag under 2015, även om det fortfarande är överkurs för de flesta.

Digitala trender 2016

Instagramannonser funkar nu eftersom vi inte är vana vid dem ännu”. Har du hört den kommentaren? Jag tycker att det är att underskatta användarna. På samma sätt har många företag hanterat sociala medier de senaste åren. Man tror att de fungerar för att det är nytt. Så är det i alla fall inte längre. Om det är något jag vill att vi lämnar bakom oss, så är det planlösa inlägg i sociala medier. Vi måste ha respekt för våra följare med innehåll som är intressant för dem. Annars förlorar vi dem. Sociala medier är inte längre nytt och svårt, utan borde ingår i varje marknadsplan idag.

De flesta har också insett att mobilen är den skärm som vi använder mest och har därför skaffat sig en responsiv webbsida, som anpassar sig till skärmens storlek.

Många av våra kunder har insett vikten av Googlerankning och börjat sökmotoroptimera sina webbsidor. Det kommer säkerligen bara att öka under 2016.

Den massiva ökningen av adblock visar med all önskvärd tydlighet att vi inte vill ha reklam på nätet. Hur det kommer att påverka annonseringen på nätet blir spännande att se!

I övrigt tror jag att vi under 2016 kommer att:

  • Planera och integrera all kommunikation bättre i alla kanaler, inklusive sociala medier. Vi kommer att utgå ifrån kundresan och ge kunderna en helhetsupplevelse av vårt varumärke, istället för att jobba i varje kanal som om den vore en isolerad ö. Våra kunder finns i massor av kanaler och vår närvaro måste hänga ihop i alla.
  • Utgå mer från kunden i all kommunikation och funderar mer på vad som är intressant för dem än vad det är vi vill berätta.
  • Jobba mer med långsiktig storytelling som varumärkesbyggare.
  • Bli vassare på uppföljning, så att vi kan korrigera längs vägen, träffa mer rätt i vår kommunikation och lyckas med konvertering.
  • Använda korta, enkla, men välgjorda filmer för att dela med oss av kunskap och erfarenhet, på bekostnad av påkostade och långa corporate bullshit-filmer.

Andra möjliga digitala trender

Sveriges kommunikatörer nämner också livestreaming som en viktig trend under 2016, liksom att sociala medier kommer att bli viktiga kanaler för e-handeln. IIS (Internetstiftelsen i Sverige) spår också vad som kommer att hända under året och nämner bland annat att framgångssagan appar fortsätter. Social By Default lyfter bland annat podcasts som en ökad trend under 2016, och nämner också dark social som en spännande och snårig skog, med kanaler som är stängda eller avgränsade av användaren.

Vad ser du i kristallkulan för 2016?


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *