Om mig

Wave-Communications

Det är jag som driver Wave Communications AB. Kul att du besöker min sida och är nyfiken på mig! Den korta historien är att jag är kommunikatör av hävd och urgammal vana, med universitetsutbildning i media och kommunikation, journalistutbildning från Poppius och marknadsekonomi från Berghs. Där ingår förstås också mer än 20 års arbetslivserfarenhet från rese-, läkemedels- och metallbearbetningsindustri. Den längre versionen börjar också på universitetet, men ur ett mer tekniskt, nyfiket och ständigt utvecklande perspektiv. Här kommer den:

Om vi hoppar över de första 20 åren av jämtländsk fostran, så återfanns jag på Uppsala universitet i början av nittiotalet, strävsamt studerande Kotler, masskommunikation och andra gamla teorier. Jag köpte min första Mac i samma veva, vilket ledde till att den gamla trotjänaren från Facit bryskt blev utkonkurrerad. Innan de pipande modemen gav tillträde till den fantastiska webben fungerade datorn mest som ordbehandlare för festkrönikor till Norrlands Nation, samt en och annan timma av hysteriskt tetrisspelande (jag var faktiskt grym på Tetris), men snart var internetrevolutionen ett faktum.

Min första webbsida lanserades 1996 för det reseföretag (Expeditionsresor) jag drev då. Kunderna fick utstå alla barnsjukdomar som fanns, men fick samtidigt fantastiskt modern och effektiv service när vi till sist fick till personliga sidor för var och en av dem. Vi var nyfikna och ville testa hur mycket tekniken kunde hjälpa oss. Svaret på det har jag fortfarande inte. Tekniken utvecklas ständigt och i en allt snabbare takt.

Vad är det som kan hjälpa företag att bli effektivare i sin kommunikation idag? Sociala medier, film och ruggigt bra storytelling är några exempel, men det viktigaste av allt är att kommunikationen hänger ihop och stärker varumärket. Jag skriver mycket, hela tiden faktiskt. Jag brinner för det skrivna ordet och för att hitta vägar att använda det till verktyg som ger varumärket vingar. Ibland kan det vara en kortare reklamkampanj och ibland en mer långsiktig satsning. Oavsett bransch och oavsett utmaning, är det ord som ska vägas på våg och strategier som ska på plats.

Välkommen till Wave Communications!

 

Åsa Backman