Ambulansproduktion lyfter USP i film

Datum: Februari 2016
UppdragsgivareAmbulansproduktion via 100 procent
Mitt uppdrag: Kommunikationskoncept (tillsammans med 100 procent), manus, projektledning och storyboard

Framkomlighet – viktig USP för Ambulansproduktion

Ambulansproduktion är en av mina absolut mest spännande kunder. De tillverkar ambulanser och ägnar därmed sina dagar till att rädda liv. Det har de gjort ända sedan början på 80-talet. Ambulansproduktion bygger storbilsambulanser, baserade på Chevrolet-chassi. I jämförelse med små smidiga Volvo-ambulanser kan de se rätt klumpiga ut, men de är ruggigt kompletta. Två personer som sitter fastspända och framåtvända kan kan smidigt bedriva avancerad intensivsjukvård i ambulansskåpet utan problem. Det gör att vården kan påbörjas direkt. Bilarna tar sig också fram överallt, vilket de små bilarna inte alltid klarar.

Uppdraget – lyfta USP med film

Tänk dig att du ska sälja en produkt. Du känner till alla potentiella kunder i hela landet och de känner till dig. Samma sak med konkurrenterna. Du vet att du har den bästa produkten på marknaden. Vilket guldläge va?

Precis så är faktiskt läget för Ambulansproduktion, men det vore synd att säga att det är enkelt att sälja ambulanser. Kunden är Landstingen i Sverige och de köper ambulanser på upphandling där pris ofta avgör. Om man inte har en bra kravställare som kund kommer de därför att köpa en mindre, billigare bil. För Ambulansproduktion gäller det därför att lyfta sina styrkor, USParna, vilka är framkomlighet, säkerhet och arbetsmiljö i ambulans. Här kommer den första filmen i en serie om tre.

Jag har skrivit manus och regisserat. Malcolm Noble och Hasse Andersson på 100 procent har filmat och klippt.