Kommunikationskoncept Sandviken Pure Power

Datum: Augusti 2016
UppdragsgivareSandvikens kommun via 100 procent
Mitt uppdrag: Kommunikationskoncept, texter till annonser, budskap, filmmanus och storyboard

Kommunikationskoncept: Sandviken Pure Power

Det händer mycket bra i Sandviken – inte minst när det gäller förnybar energi och framtidens energikällor. Sveriges fjärde vätgastankstation öppnade exempelvis här i november. Här kan man tanka grön vätgas som går i pipeline från AGA, raka vägen till tankstationen. Inga transporter behövs alltså. Energin för att tillverka vätgasen kommer från Skandinaviens största landbaserade vindkraftspark i Jädraås. Dessutom öppnade världens första teststräcka för elväg mellan Kungsgården och Sandviken i maj. Här testkör lastbilar från Scania med en strömavtagare från Siemens, som kopplar upp sig mot elledningar i luften för att ladda batteriet. Om projektet blir lyckat kommer en elväg att byggas från Avesta, via Borlänge, hela vägen till Gävle Hamn.

Uppdrag från Sandvikens kommun

Sandvikens kommun kände att summan av alla dessa initiativ är större än varje enskilt projekt och ville därför ta fram ett samlande kommunikationskoncept som beskriver Sandviken som miljöstad.

Utmaning

Sandvikens kommun har under åren myntat flera begrepp som beskriver vad kommunen är – den moderna industristaden, kulturstaden och så vidare. Vi såg en risk i att urvattna med ytterligare ett karaktärsdrag (miljöstaden exempelvis). Därför valde vi att fokusera på vad kommunen gör. Konceptet Pure power (ren kraft) har sin förankring i Den moderna industristaden och flörtar med både industrin och de miljösatsningarna som görs, samtidigt som det ger en känsla av hjärta, puls och vilja – ett driv framåt.

Leveranser

  • Kommunikationsplan som beskriver hur fortsatt kommunikation ska se ut, inklusive en rad budskap
  • Två filmer – Pure Power och vätgasfilmen (se till höger)
  • Annonser
  • Stortavlor
  • Utformning av vätgastankstationen
  • Webb