Sociala medier på Handelsdagen

Handelsdagen

Här står stommen i Mellansvenska Handelskammaren: Andreas Garp, Kristina Snitt och Cecilia Hed Malmström. Deras uppdrag är att främja näringslivet i Gävleborg och Dalarna, och att företräda företagens intressen. Det kan handla om allt från att jobba för att vägarna i regionen klarar tunga transporter, till att hjälpa företag med tullfrågor.

Jag har hjälpt Mellansvenska Handelskammaren med en hel del olika saker genom åren; allt från webbtexter och dokument till workshops och intervjuer med deras medlemmar. Den här gången handlade det om sociala medier. Det här gänget arrangerar varje år en Handelsdag, där de samlar namnkunniga föreläsare från näringsliv, politik och forskning. Årets Handelsdag hade internationell handel som fokus; något som drog ett sjuttiotal engagerade åhörare.

Mycket kretsade kring den osäkerhet som råder i världen idag, med Brexit, Trump, franska valet och de protektionistiska strömningar som på olika sätt påverkar Sveriges läge i världshandeln. Mitt uppdrag var att fånga upp det som talarna pratade om och uppdatera twitterflödet, men också att skriva en pressrelease innan eventet och en artikel efteråt.

Jag måste ha världens bästa jobb som får betalt för lyssna på så spännande föredrag!