Visa kunskapsdjup med white paper

White_Paper_Manufacturing_IntelligenceDatumHösten 2014
Uppdrag:
Skriva ett white paper om manufacturing intelligence 
Uppdragsgivare
Sandvik Coromant
Ladda ned
white paper

Att dela med sig av kunskap är ett effektivt sätt att vara relevant för sin målgrupp, förutsatt förstås att det finns ett värde i det du delar. Sandvik Coromant differentierar sig med kunskap, erfarenhet och spetskompetens på en marknad där kunderna ofta har svårt att skilja ett svarvskär från en leverantör från en annan.

På Youtube finns exempelvis tipsfilmer om olika bearbetningsutmaningar och webbsidan uppdateras ständigt med ny värdefull kunskap för målgruppen. Under våren 2014 beslutades att man skulle ta fram ett så kallat white paper i ämnet Manufacturing intelligence, och jag fick uppdraget att sy ihop detta dokument.

Vad är ett white paper?

Man brukar definiera white paper som ett dokument som utgår ifrån ett problem, en tes, eller en utmaning och beskriver någon form av lösning. Det är alltså ingen reklam, ingen produktspecifikation eller dokument som beskriver din egen förträfflighet, utan en analys av ett problem och en föreslagen lösning. Ett white paper säger inget om att kunden ska välja din lösning, utan hjälper snarare kunden att förstå både att det finns ett problem och att det finns en lösning. Indirekt hjälper man således kunden att börja tänka i de banor man vill att hen ska hitta. Det skapar förtroende, väcker nyfikenhet och du framstår som både generös och kunnig.

Utmaning och lösning

Dels var många begrepp och fakta nya för mig och dels var det en utmaning att hitta en lagom nivå och en struktur som är relevant för den som ska läsa. Jag började med att läsa allt som fanns att läsa i ämnet, lyssna på podcasts, böcker, artiklar, bloggar och rapporter. Sedan satte jag mig ned med företagets tre absolut vassaste ingenjörer i ämnet, Martin Helgoson, Janne Edvardsson och Vahid Kalhori och pumpade dem på deras kunskap. Därefter översatte jag allt detta till ett white paper med lättillgängligt språk.

Lansering

Tillsammans med det white paper jag tog fram, gjordes en film med intervjuer dels av experterna på Sandvik Coromant och dels av externa experter i ämnet. Lanseringen skedde på den stora bearbetningsmässan IMTS i USA 8-13 september 2014 och ligger nu på den globala webbsidan.