Hemligheten bakom riktigt bra reklamfilm
26 Nov 2015

Hemligheten bakom riktigt bra reklamfilm

Vi människor verkar bli allt otåligare. Handen på hjärtat – hur ofta läser du Svenskans Under Strecket från början till slut nu för tiden? Nej, istället vill vi få poängen snabbt serverad, helst på några sekunder. Annars drar vi vidare. Klick, klick, klick. Det är därför reklamfilm har blivit så omåttligt vanligt – inte bara på TV, utan på webb, i sociala medier och på storbildsskärmar. Riktigt bra reklamfilm knockar oss med känslor, insikter och call to action inom loppet av en halv minut. Så finns det de dåliga. Hur många som helst. Vad är det som skiljer de bra från de dåliga?

Kvart TriangleDavid Kvart, som ansvarar för filmproduktion på Spoon Publishing har svaret. Triangeln här intill är hans. Men innan vi går in på treenigheten måste vi prata om kontraktet.

Håll dig till kontraktet

– I början av varje film görs automatiskt en överenskommelse med den som tittar. Låtsas aldrig att filmen är något annat än vad den är, för vi tappar tittaren direkt när överenskommelsen bryts, säger han.

Om filmen utlovar action och häftiga upplevelser de första sekunderna, och sedan övergår till låååånga beskrivningar av processer och historietugg blir besvikelsen momentan. Ingen stannar kvar. Alla blir arga. Håll dig till överenskommelsen hela vägen. Alltid.

Börja med varför

Precis som med all reklam måste den första frågan vara Varför? Vad ska filmen lösa för problem? Vem ska veta, tycka, göra något? Vad vet vi om målgruppen? Vad hindrar dem idag från att veta, tycka, göra det vi vill att de ska göra? Einstein sägs ha sagt så här: If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution. Reklam som misslyckas beror sällan på att lösningen är fel. Det är problemet som är dåligt formulerat. Börja alltid med varför.

Reklamfilm – tre beståndsdelar

En riktigt bra film har tre beståndsdelar enligt David Kvart.

  1. En karaktär – tänk Ica-Stig. Någon som vi kan identifiera oss med, känna igen, imponeras av eller chockas över. Någon som väcker känslor hos oss helt enkelt.
  2. En händelse – tänk Felix Baumgartners (som för övrigt också är en bra karaktär) hopp rakt ut i stratosfäreni Red Bulls reklam. Att bara berätta om business as usual, en vanlig dag på jobbet, är sällan särskilt intressant.
  3. En berättelse – Red Bull har tänkt till på varför. De vill visa att med Red Bull går det att spränga vilka gränser som helst. De har insett att ingredienserna i sig inte får någon imponerad och har därför byggt upp en historia kring vad som händer när du dricker det. Du får vingar. Vad som helst blir möjligt!

Varje lyckad film har alla dessa ingredienser. Och kom ihåg att en stor budget inte automatiskt ger en lyckad film. Om problemet är rätt formulerat och alla tre beståndsdelarna finns med i ekvationen däremot – då finns chans att magi skapas!


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *