Trend 2017: Naturligt, enkelt och sant
11 Feb 2017

Trend 2017: Naturligt, enkelt och sant

Trend 2017. Låter det pretentiöst? Hur många bloggar kan man egentligen läsa om vilka trender man bör förhålla sig till under det kommande året? Oklart, men jag lovar att jag inte kommer att bidra med någon ny lista. Bara en sammanfattning av Creative Day 2017 som gick av stapeln igår.

Allt började med ett bombhot på SJ, som fick dagens förste talare att flyttas ned i talarlistan på grund av svår trötthet. Bombhot, Trump, terrorism, främlingsfientlighet, fake news, miljöförstörelse och all annan oreda som karaktäriserar vår värld just nu är också det som driver fram Trend 2017, nämligen lugn, enkelhet, naturligt, sanning, back to the basics. Vi orkar helt enkelt inte med kaos överallt, utan söker lugn och ro. Om man ska lyckas med kommunikationen 2017 så är det därför bäst att gräva ned båda fötterna i myllan.

Så åstadkommer du wow i kommunikationen

Emma ”Rockfotoemma” Svensson delade med sig av sin fotoresa och beskrev sin bild av ett foto. Jag tycker att den kan fungera som modell för all kommunikation. Alla bilder/ texter/ tavlor/ designer kan ha flera delar, men har ofta tyngdpunkten på en av punkterna. Hur du åstadkommer wow beror alltid på vem du har framför dig: målgruppen. Det gäller som vanligt att att veta vem du talar till och använda de verktyg som kommer att få dem att känna wow.

  1. Innehåll – vad föreställer det?
  2. Prestation – hur svårt var det att ta bilden? Krävde det sju år i under en sten bör resultatet vara riktigt bra. Prestationen på ett alster är ungefär som prislappen på ett vin. Ju dyrare (svårare) det är, desto bättre är vinet (alstret).
  3. Hantverk – hur bra fotot, texten eller vad det nu är utifrån de regler som finns (grammatik, skärpedjup, ISO och annat). Ju bättre hantverk, desto mer beröm kommer man att få.
  4. Estetik – skönheten
  5. Värderingar – vad försöker vi förmedla för värderingar med alstret?
  6. Utmaning – öppenhet för tolkning. Reklam är ofta sluten och lämnar inte så mycket till betraktarens tolkning eftersom mottagaren sällan kommer att ta sig tid till att anta utmaningen. Konst är däremot ofta öppen för tolkning. Betraktaren tar sig tid att se, känna och tolka, samt göra ett val om man tycker om det eller inte.

Min take-away från hennes föredrag, förutom att jag blev galet sugen på hennes fotoresa till Nya Zeeland, var uppdelningen i wow-verktyg. Vi har alltid fler verktyg än vad vi tror och jag tror att texter, bilder och andra skapelser har potential att bli bättre om vi är medvetna om vilka verktyg vi jobbar med.

Trend 2017 enligt Stefan

@trendstefan fanns på plats, trots sitt hektiska schema där årets alla mässor skulle hinnas med på åtta veckor. Han lät oss iallafall veta att inga trender skapas i Sverige. De skapas i New York, London, Paris och Milano. Hans fem trender för 2017 lyder:

  • Peter Pan: Ingen vill vara vuxen. Vi vill ha kul! Lekfulla mönster, galna idéer och former av alla de slag är tillåtna.
  • Old is the new black: Det är helt enkelt inne med lite rynkor och grått hår – på modeller, möbler och inredning. Men om man vill sticka ut bör man definitivt inte fira något jubileum, för det gör ALLA.
  • Kelim Kinship: Var tvungen att googla på vad detta månne betyda och uppenbarligen är Kelim en persisk vävteknik och Kinship betyder ju mer eller mindre ”släktskap”. Det han vill säga är att vi sneglar mot Afrika och Mellanöstern för inspiration: jordfärger, mönster, vävda mattor och primitiva former. Det är egentligen ingen som pratar om Skandinavisk design längre.
  • Super hero, super nature: Vi vill förknippas med starka superhjältar som står för bra saker, Stålmannen, Beyoncé och Malala Yousafzai snarare än Paris Hillton.
  • Waste: Förhoppningsvis har vi äntligen insett att förbrukningssamhället är förlegat. Det nya är delningsekonomin och den som kommer på bra sätt att tjäna pengar på delningsekonomin vinner. Tänk smart, tänk delning, återvinning, natur, klimat, även i kommunikationen. Det finns wow i waste.

Vilka frågor vill du ha från kunden

Slutligen Fredrik Ganslandt från Hey, it’s Enrico Pallazzo; en vansinnigt smart och avslappnad kille som en dag bara fick nog av reklambyråvärldens oförmåga att förändra sig. Han kunde inte förlika sig med att göra annonser till kunder som köpt plats för att det var finfina rabatter längre och startade ett eget företag utan fast anställda, utan arbetstider och med kunder som istället säger: Det här vill vi åstadkomma. Hjälp oss att ta oss dit. Företaget har dessa regler:

  • Drivs av lust, inte vinst
  • Organisera temporärt
  • Utmanar status quo
  • Är inte rädd för att misslyckas

Han gör inga årsredovisningar, inga meningslösa annonser eller webbanners. Istället får han frågor som han vill ha och skapar kommunikation som rör om. Jag får lite gåshud av tanken.

Katja Wolff var också med och berättade om sin kaffekokarkokbok, vilket i och för sig var underhållande, men som hade ofantligt lite med kommunikation eller reklam att göra, så jag lämnar det därhän.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *