Facebook kräver att vi betalar för oss
05 maj 2015

Facebook kräver att vi betalar för oss

Kom igång med sociala medierJodå, det börjar märkas att Facebook skruvat i sin algoritm. Borta är de glada tider när företag kom upp i följarnas flöde automatiskt så snart de uppdaterat sin status. Dels är konkurrensen större idag eftersom fler företag finns på Facebook och dels har Facebook skruvat åt ordentligt så att företagssidorna får lägre prioritet. Anledningen är att det ska bli mer privat med fler uppdateringar från vänner i flödet. En annan anledning är såklart att Facebook vill ha in mer annonsintäkter.

Vidar Brekke på Meddle anser att Facebook slutligen slagit i den sista spiken i kistan för företag som vill marknadsföra sig på Facebook. Han tycker samtidigt att det är bra, att Facebook tar tillbaka positionen som ett socialt media där man kan umgås med sina vänner. Fredrik Thambert på Resumé bloggar å andra sidan att det redan är för sent. Vi har redan accepterat att Facebook är ett annonsplakat. Oavsett vilket, tycker jag inte att vi ska överge Facebook som kanal. Däremot ska vi förstås inte lägga alla ägg i den korgen.

Vi får helt enkelt betala för oss på Facebook

Jag märker förändringen i räckvidd hos mina kunder. Det är betydligt svårare att nå många på sina inlägg idag än innan förändringen som kom för ett par veckor sedan. Så vad ska man göra? Svaret är helt enkelt att betala för sig. Genom att annonsera på Facebook kan du rikta dina inlägg till rätt målgrupp och får större räckvidd. Det är varken svårt eller speciellt dyrt. Beroende på vad du är ute efter kan du marknadsföra ett inlägg, din facebooksida eller rent utav din webbplats.

Några tips:

  • Testa olika varianter för att se vad som funkar bäst. Priserna börjar på ca 45 kronor (5 USD), så det är inte dyrt att testa.
  • Var noga med målgruppen och dess intressen för att få rätt träffbild.
  • Var lika noga varje gång du lägger ut ett inlägg på din sida. Det måste finnas ett värde för målgruppen. Annars lämnar de dig.
  • Bra bilder eller en filmsnutt ger större räckvidd.

Slutligen: Att som företag finnas på Facebook utan att annonsera blir svårare och svårare, men det är fortfarande en bra plattform om du vill driva trafik till andra kanaler eller skapa engagemang.

Hör av dig om du vill diskutera hur du kan få större räckvidd i sociala medier!


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *