EdgeRank – Så rankar Facebook dina inlägg
13 maj 2015

EdgeRank – Så rankar Facebook dina inlägg

Social media edge rank

JG Communications i Stockholm la ut den här bilden på Twitter igår och jag tycker att den sammanfattar EdgeRank på ett tydligt sätt. Först och främst: EdgeRank är Facebooks algoritm som bestämmer vad som ska synas i folks flöde. Vi har ju pratat om att Facebook gör det svårare för företag att synas i flödet och anledningen till det är att Facebook anser att inlägg från företag är av mindre intresse än det som kommer från dina vänner.

Facebook gillar interaktion, samhörighet och nyhetsvärde

Enligt JG Communikation bedöms varje inlägg enligt tre kriterier.

  1. Weight: Facebook gillar interaktion och ditt inlägg väger tyngre om du får många kommentarer och gillningar. Kommentarer är viktigare dock. Du får också en tyngre vikt om ditt inlägg är organiskt än för ett sponsrat inlägg.
  2. Affinity: Här väger EdgeRank in intresset från varje person. Hur många gemensamma kontakter ni har, vilket engagemang dessa har visat tidigare och hur länge sedan de engagerade sig i dig.
  3. Decay: Ju längre tiden går, desto lägre rankning får ditt inlägg. Nyhetsvärdet är viktigt.

Engagemang är alltså viktigast. Inte antalet likes. Däremot är det svårt att få mycket engagemang om man inte har hyfsat många människor knutna till sig. Det är en avvägning.

Poängen är helt enkelt att bra innehåll som många vill diskutera, värderas högre än något annat.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *