Reklamombudsmannen berättar…
25 sep 2015

Reklamombudsmannen berättar…

Reklamombudskvinnan berättar vad som är bra reklam.Idag har jag lyssnat på Elisabeth Trotzig, som är reklamombudskvinna hos stiftelsen reklamombudsmannen. Det var faktiskt ett uppvaknande på många sätt. Dels visste jag inte att det fanns en sådan stiftelse, och dels hade hon en hel del spännande att berätta. RO är vägledande och kan inte utdöma straff, men de prövar alla anmälningar som kommer in (ungefär 1,000 varje år, varav runt 80 procent av anmälningarna kommer från privatpersoner) och publicerar allt, även det som frias.

Hennes första lärdom för dagen var: För att klassas som reklam, måste budskapet ha ett kommersiellt syfte och röra ett kommersiellt förhållande. Annars är det en åsiktsyttring. Det innebär att politikerna inte sysslar med reklam. Inte ens när det ser ut så här.

RO tar hänsyn till Internationella handelskammarens regler, som man kan läsa om här, men det hon pratade mest om idag var följande:

  • Hederlighet
  • Socialt ansvar
  • Vederhäftighet
  • Barn och ungdomar
  • Diskriminering

Reklam måste vara sann

I motsats till åsiktsyttringar så omfattas nämligen inte reklam av tryckfrihets- och åsiktsfrihetsgrundlagarna, vilket innebär att reklam måste vara sann. Det som Alliansen beskriver i sin ”informationsfilm” behöver däremot inte vara sant, eftersom det inte är reklam. Det är värt att tänka på.

En annan viktig lärdom var att reklamavsändarens ansvar är större när hen talar till barn och ungdomar, vilket man automatiskt gör när man använder barn på bild eller i film. Sådan reklam bedöms därför hårdare än reklam utan barn.

Dagens tips är att investera lite tid på ROs webbsida, där alla utlåtanden finns med. Bara genom att titta på vad som fällts, friats eller avvisats kan man lära sig massor!

 


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *