Snapchat för företag – hur gör man?
11 jun 2015

Snapchat för företag – hur gör man?

Vi är många som verkligen försökt. Testat, stångats, ropat ut i tomma intet och sedan gett upp. För mig har Snapchat känts helt meningslöst, samtidigt som mina barn använder det oavbrutet och tycker att det är kanon. Vad är grejen? Går det över huvud taget att använda som kanal för företag?

Fem snabba om Snapchat

  • Nyhetsvärde: På Snapchat finns ingen historia. Det handlar bara om vad som händer precis nu.
  • Innehåll: Det bygger på bild, video och text, precis som många andra sociala medier
  • My Story: Du kan välja att låta dina inlägg läggas till My Story, vilket gör att du kan dela din dag.
  • Inläggen försvinner. Varje inlägg i Snapchat Stories finns kvar i 24 timmar. Sedan försvinner det och lämnar plats för nästa.
  • Användarna: Framför allt unga mellan 13 och 25 år.

Så här fungerar Snapchat

Du tar en bild eller film, skriver en liten historia till och bestämmer hur länge den ska vara synlig (3-10 sekunder). Sedan skickar du den till en eller flera som du har knutna till dig på Snapchat. När mottagaren sett din snap, försvinner den. Om mottagaren gör en skärmdump får du ett meddelande om att hen har gjort just det.

De tappra Sarah Larsson Bernhardt och Niklas Deeped Strand har testat Snapchat i 100 dagar för att verkligen förstå kanalen och vad man kan göra av den. De hävdar med bestämdhet att vi måste fortsätta försöka och att företag med en ung målgrupp måste förhålla sig till Snapchat, eftersom det är där ungdomarna finns.

Hur använder företag Snapchat?

Sara och Niklas har gjort gedigen research och lyfter bland annat General Electric, Taco Bell, Starbucks och McDonalds. Ofta handlar det om att dela ut erbjudanden, men också om att stärka varumärket hos denna målgrupp. Många använder sig av dedikerade Snapchatters som sköter kontot, vilket kan vara smart – någon som verkligen förstår storheten med kanalen. Om företag ska försöka bygga sitt varumärke på Snapchat är det en fördel attanvända sig av manus för att bygga sina stories – att låta varje snap bygga upp sin historia under dagen enligt ett förbestämt manus helt enkelt.

Slutligen ett par ord om Snapchat Live Stories

Snapchat har även introducerat Live Stories där alla snappare som är på samma event bidrar med sina snaps till en gemensam historia. Du måste vara på plats för att kunna bidra och det är Snapchat som bestämmer vilka bidrag som ska publiceras där. Även om du inte är på eventet kan du följa det genom Live stories.

Ge Snapchat en chans. Ladda ned appen, börja följa folk och testa dig fram. Lyckas du knäcka koden? Då vill jag gärna veta det!


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *